Brandgrensrun

Het nieuwe herdenken

We hadden een ambitieus idee. De Rotterdam Running Crew zou een legendarische run lopen over de Rotterdamse Brandgrens, het gebied dat op 14 mei 1940 van de kaart werd geveegd. En het gebeurde! Precies 75 na dato liepen ruim 4.000 mensen hard over deze route – het nieuwe herdenken van de ramp zag het levenslicht.

Maradona Creative Agency is een van de drie oprichters van de Rotterdam Running Crew. Met dit team, aangevuld met projectmanager Nicole Haarsma, Kees Vrijdag en eventbureau Shivers werkten we een jaar lang aan de Brandgrensrun. Wij waren verantwoordelijk voor de online en offline communicatie en branding van het event.

De Brandgrensrun kent hetzelfde principe als elke RRC run: geen wedstrijd of tijdregistratie, wél grote verbondenheid met de stad en de deelnemers. Doordat iedere deelnemer bij inschrijving het Brandgrensrunshirt kreeg, ontstond een prachtig groen lint van lopers over de route. Ook de start was indrukwekkend. Een oorverdovende stilte van twee minuten werd gevolgd door het luiden van de klokken van de St. Laurenskerk, waarna een brandweerauto die was gebruikt bij het blussen van de brand van 14 mei 1940 de sirenes loeide als startschot.